استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق باعث می‌شود بتوانید محیطی ایزوله و عاری از آلودگی صوتی تجهیز کنید، همچنین میزان انتقال حرارتی را کاهش دهید و از این طریق مصرف انرژی را مدیریت کنید. با این‌حال برای اینکه معایب پشم سنگ مشکلی در ایجاد عایق در ساختمان‌ها و تجهیزات ایجاد نکند، بهتر است از جایگزین پشم سنگ استفاده کنیم. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیقی درباره ضرورت استفاده از جایگزین پشم سنگ بیان کنیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات توانسته باشیم شما را قانع کنیم تا یک جایگزین مناسب برای پشم سنگ انتخاب کنید.

انتخاب جایگزین پشم سنگ

 پشم سنگ عایقی صوتی و حرارتی است که با استفاده از سنگ بازالت تولید می‌شود. با اینکه این محصول تنوع بالایی دارد و در بهینه‌سازی مصرف انرژی هم تاثیر دارد، به دلیل تاثیرات منفی که بر سلامت سیستم قلبی و عروقی دارد و علائم آزاردهنده تنفسی مانند سرفه، خارش بینی و چشم، گلو درد و خارش بینی که ایجاد می‌کند، بهتر است با عایق‌های دیگر جایگزین شود. در این مطلب قصد داریم درباره مناسب‌ترین جایگزین پشم سنگ صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید عایق الاستومری هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 چرا دنبال جایگزین پشم سنگ باشیم؟

الیاف معدنی و نسوز پشم سنگ با تحمل دمای بالای 750 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 1300 درجه عایق حرارتی مناسبی است که در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند از هدر رفتن انرژی گرمایی محیط جلوگیری کند. یکی از سوالات مهمی که برای عایق‌کاری در ساختمان‌ها و تجهیزات با آن مواجه هستیم، انتخاب یک عایق مناسب است. با اینکه پشم سنگ از پرطرفدارترین عایق‌های موجود در بازار است، اما استفاده از آن معایبی هم به همراه دارد و بهتر است دنبال انتخاب جایگزین پشم سنگ باشیم. موارد زیر مهم‌ترین معایب استفاده از پشم سنگ است که ضرورت انتخاب جایگزین پشم سنگ را نشان می‌دهد. 

 آسیب به سلامتی با پشم سنگ

 پشم سنگ از الیاف معدنی ساخته شده که در صنایع مختلف به عنوان عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد. استنشاق مواد معدنی موجب ایجاد آسیب‌های ریوی و قلبی می‌شود و سلامت کسانی که در محیط حاضرند و سلامت عایق‌کاران را به خطر می‌اندازد. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق پتویی بپردازید.

 ایجاد حساسیت پوستی با پشم سنگ 

 کسانی که برای عایق مناسب در تاسیسات باید پشم سنگ را برش بزنند و نصب کنند، به دلیل مواجهه مستقیم با مواد شیمیایی و آسیب‌رسان موجود در پشم سنگ دچار خارش و حساسیت می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد عوارض پشم سنگ بر سلامتی، استفاده از دستکش، لباس مخصوص و عینک است. با اینکه با استفاده از ابزارهای ایمنی و وسایل بهداشتی می‌توان میزان مواجهه و آسیب را کاهش داد، اما استفاده از جایگزین پشم سنگ هم می‌تواند تماس‌های مستقیم و طولانی‌مدت با مواد معدنی پشم سنگ را کاهش دهد و به تامین سلامت افراد کمک کند. 

 ایجاد عوارض منفی پشم سنگ بر چشم 

 یکی دیگر از عوارض منفی استفاده از پشم سنگ، ایجاد عارضه برای چشم و تاثیر منفی آن بر دید فرد است. نفوذ ذرات پشم سنگ در چشم موجب خارش چشم، اشک ریزش و قرمزی چشم‌ها می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد توصیه می‌کنند مناسب‌ترین جایگزین پشم سنگ را انتخاب کنیم و در ساختمان‌های تجاری، اداری یا مکان‌های صنعتی مورد استفاده قرار دهیم تا درگیر این عوارض نشویم.

 اثرات گوارشی منفی پشم سنگ

 الیاف پشم سنگ که هنگام تنفس در مجاری تنفسی ته نشین و ماندگار می‌شود، از طریق موکوسیلاری وارد حلق و سپس وارد دستگاه گوارش می‌شوند. بنابراین بافت پوشش معده و روده که در تماس مستقیم با الیاف چشم سنگ قرار دارد دچار مشکل می‌شود و علائمی مانند دل درد، دل پیچه یا اسهال بروز می‌کند. با انتخاب مناسب‌ترین جایگزین پشم سنگ می‌توان این عارضه‌ها را کاهش داد. سانا عایق مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز نصب عایق را در اختیار شما قرار دهد.

کاهش هزینه با جایگزین پشم سنگ

 برخی از افراد ادعا می‌کنند قیمت پشم سنگ مناسب است و نیازی به تحقیق برای پیدا کردن جایگزین پشم سنگ وجود ندارد؛ در حالی‌که وقتی شیوه نصب پشم سنگ را با عایق‌های دیگر مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم استفاده از جایگزین پشم سنگ اقدام مناسبی است و موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. به طور مثال مناسب‌ترین جایگزین پشم سنگ، عایق الاستومری است. زیرا بعد از نصب پشم سنگ باید آن را با مل و لاستیک بپوشانیم، در حالی‌که برای استفاده از عایق الاستومری نیاز به صرف هزینه جانبی نداریم. بنابراین خرید آن به‌صرفه‌تر است و موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. 

 انتخاب جایگزین پشم سنگ با عایق‌های ماندگارتر

 با اینکه پشم سنگ جزو عایق‌های حرارتی و صوتی پرطرفدار است و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با انتخاب یک عایق جایگزین پشم سنگ می‌توان از ماندگاری و طول عمر بیشتر عایق‌های دیگر هم استفاده کنیم. به طور مثال عایق الاستومری که از اتیلن و پروپن ساخته می‌شود، نسبت به پشم سنگ ماندگاری طولانی‌تری دارد.  برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت معتبر کیفلکس به صفحه عایق لوله ای روکش دار مراجعه کنید.

 مقاومت پایین در برابر رطوبت

 یکی دیگر از دلایل نیاز به جایگزین پشم سنگ این است که پشم سنگ در برابر رطوبت مقاومت پایینی دارد و خیلی زود خراب می‌شود. نفوذ رطوبت، پارگی یا آسیب به پشم سنگ باعث می‌شود، خاصیت عایق بودن آن از بین برود، ضریب انتقال حرارتی پایین بیاید و کارایی عایق از بین برود. در نتیجه سیستمی که عایق کاری کرده‌ایم آسیب ببیند و موجب تحمیل خسارت شود. مگر اینکه با یک پوشش دیگر پوشانده شود تا در اثر نفوذ رطوبت باد نکند یا پاره نشود. زیرا اگر بخواهیم در مکانی که رطوبت وجود دارد، از جایگزین پشم سنگ استفاده نکنیم، مجبور می‌شویم بابت تعمیر تجهیزات دیگر هزینه کنیم. 

 انتخاب عایقی با ضریب حرارتی پایین‌تر

 پشم سنگ از فیبرهای معدنی و الیاف خاردار تشکیل شده که موجب ایجاد فضای هوایی متصل می‌شود و عایق مناسبی را در برابر سرما و گرما ایجاد می‌کند. این محصول ضریب حرارتی مناسبی دارد اما با استفاده از جایگزین پشم سنگ می‌توان ضریب انتقال حرارت را کاهش داد و عایق مناسب‌تری را ایجاد کرد. از طرف دیگر هزینه‌های مصرف انرژی هم کاهش پیدا می‌کند.