عایق الاستومری از جدیدترین و مقاوم‌ترین روش‌های عایق‌بندی درب، دیوار و لوله است. این عایق در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، نفت، گاز، شیمیایی و ساختمانی به دلایلی مانند بهداشتی بودن، راندمان و کیفیت بالا، عوامل زیست‌محیطی، جلوگیری از هدررفت انرژی و نصب آسان کاربرد زیادی دارد. با تکنولوژی الاستومری کیفیت عایق‌بندی پروژه‌ها افزایش چشم گیری داشته است. این عایق در مقایسه با عایق‌هایی مانند پلی ایزو، فوم فنولیک و شیشه سلولی کم‌تر مستعد شکستگی و ترک می‌شود. عایق‌های الاستومری بسیار سبک و منعطف هستند. این عایق با نام‌های دیگری مانند عایق سلولی الاستومری انعطاف‌پذیر، عایق لوله، ضدتعریق، عایق لاستیکی شناخته می‌شود. عایق‌های الاستومری در طبقه‌بندی‌های مختلفی گنجانده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عایق الاستومری لوله‌ای و عایق الاستومری رولی است.

عایق‌های الاستومری رولی و لوله‌ای 

عایق‌های رولی با توجه به شرایط آب و هوایی و مکان مدنظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عایق به آسانی در فضاهای داخل و خارج ساختمان نصب می‌شود؛ همچنین جایگزین بسیار مناسبی برای پشم‌شیشه است. عایق الاستومری رولی دارای انواع گوناگونی از جمله عایق الاستومری رولی ساده، عایق الاستومری رولی روکش‌دار و بدون روکش، عایق الاستومری رولی شانه تخم‌مرغی، عایق الاستومری پروتکت بلک، عایق الاستومری پشت چسب‌دار ساده و پشت چسب‌دار نخ دار می‌باشد. عایق الاستومری لوله‌ای جزء عایق‌های حرارتی و برودتی است که از چگالش در لوله‌های آب سرد و یخ زدن آن‌ها جلوگیری می‌کند؛ همچنین مانع از کاهش دما در سیستم‌های گرمایشی می‌شود. این عایق مانع از زنگ زدن لوله‌ها یا صرفه‌جویی در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه می‌شود. انواع عایق‌های الاستومری لوله‌ای عبارت‌اند از: عایق الاستومری لوله‌ای ساده عایق الاستومری لوله‌ای با روکش آلومینیوم ساده عایق الاستومری لوله‌ای با روکش آلومینیوم مسلح 

 انواع عایق‌های الاستومری

 یکی از انواع عایق‌های الاستومری «پشت چسب‌دار» است. این عایق با چسبی که در یک طرف آن قرار دارد به خوبی به سطوح می‌چسبد و باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود. در نوع دیگر عایق‌های الاستومری یک‌لایه الیاف نخی برای افزایش مقاومت در برابر کشش و پارگی به آن اضافه می‌شود. به عایق‌هایی که دارای این لایه از الیاف نخی هستند «عایق الاستومری مسلح» می‌گویند.

عملکرد عایق الاستومری مسلح

 عایق الاستومری با روکش آلومینیومی مسلح یکی از پرکاربردترین انواع عایق‌های الاستومری است. این عایق دارای پوششی از فویل آلومینیومی نخ دار یا مسلح است. عایق با روکش مسلح در مقایسه با عایق الاستومری آلومینیومی ساده به‌مراتب مقاومت بیشتری دارد و برای محیط‌هایی با فرسایش بالا بسیار مناسب است. عایق الاستومری مسلح در موتورخانه و محیط‌های باز که در معرض نور خورشید است استفاده می‌شود؛ همچنین برای پروژه‌هایی که کانال‌ها و لوله‌ها در محیط باز نصب می‌شوند باید از عایق با روکش مسلح استفاده کنیم. این عایق دارای یک ‌لایه آلومینیوم روی خود است و مانند شبکه می‌باشد. عایق الاستومری مسلح برای محافظت از سطح بیرونی کانال یا لوله که بیشتر در معرض اشعه فرابنفش خورشید، هوا، رطوبت و عوامل آسیب‌زا دیگر است مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق با روکش مسلح آلومینیومی با جنس نسوز خود باعث استقامت و انعطاف‌پذیری بیشتر عایق می‌شود؛ به گونه‌ای که با گذر زمان لایه آلومینیومی از عایق جدا نخواهد شد و در هنگام آتش‌سوزی شعله‌ور نمی‌شود. 

نقش عایق الاستومری مسلح

 عایق الاستومری از یک فوم به نام پی دی‌ام ساخته می‌شود. این عایق با ساختار متخلخل و سلول بسته خود مانع از جابجایی و انتقال حرارت و برودت می‌شود. در گذشته‌های نه‌چندان دور از عایق‌هایی مانند پشم سنگ و پشم‌شیشه استفاده فراوانی می‌کردند. این عایق‌ها اثرات مخرب زیادی بر سلامتی و همچنین محیط‌زیست داشته است که باعث می‌شود عایق‌های نوین الاستومری اهمیت زیادی پیدا کنند. 

مقایسه عایق الاستومری مسلح با عایق پشم‌شیشه

 عایق با روکش مسلح به علت ساختار سلولی‌اش مقاومت بالایی در برابر آلودگی، بخار آب و گردوخاک دارد؛ اما پشم‌شیشه به علت وجود فیبر در ساختار خود و همچنین متخلخل بودن آن مقاومت حرارتی کم‌تری دارد. عایق الاستومری به سلامت انسان و محیط‌زیست هیچ آسیبی نمی‌زند؛ اما پشم‌شیشه دارای عوارض زیادی برای انسان و طبیعت است. عایق الاستومری با داشتن خود بست به آسانی نصب می‌شود؛ اما نصب پشم‌شیشه در چند مرحله انجام می‌شود. ضریب انتقال حرارت عایق الاستومری مسلح در مقایسه با پشم‌شیشه بسیار پایین است. 

ویژگی‌های عایق با روکش مسلح

 عایق الاستومری مسلح در برابر بخارآب نفوذپذیری بسیار کمی دارد؛ همچنین دارای ساختار سلول بسته و بازدارنده فاز بخار داخلی است که این ویژگی سبب می‌شود تا این عایق یک گزینه عالی برای حفاظت از لوله‌ها در صنعت ساختمان‌سازی باشد. ساختار سلول بسته عایق با روکش مسلح مانع از گسترش کپک و آسیب در زمان نفوذ آب یا رطوبت به لوله و سپس عایق می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب عایق با روکش مسلح این است که این عایق در هر نوع و شکلی که ساخته شده باشد به دلیل مواد به کار رفته در ساختارش از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت، رطوبت و هر وضعیتی که ممکن است به مخازن و تأسیسات آسیب وارد کند برخوردار است؛ همین امر موجب جلوگیری از تعمیر و تعویض آن‌ها در درازمدت می‌شود. 

 مزیت‌های عایق الاستومری مسلح

 استفاده از عایق با روکش مسلح مزیت‌های بسیار خوبی دارد و این مزیت‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص این نوع عایق می‌باشد. بعضی از مهم‌ترین مزیت‌های عایق‌بندی با عایق الاستومری مسلح عبارت‌اند از: این عایق قابلیت انعطاف و تطبیق‌پذیری بالایی نسبت به سایر انواع عایق دارد. یکی از ویژگی‌های عایق با روکش مسلح ظاهر زیبا است که آن را از دیگر عایق‌ها متمایز می‌کند. هزینه نگهداری آن هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه است. نصب آن آسان است و باعث کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی می‌شود. مقاومت بسیار زیادی در برابر اشعه فرابنفش خورشید، مواد شیمیایی، صدمات مکانیکی، آلاینده‌ها، گاز ازن، گازهای خورنده، حرارت بالا و انتشار بخار آب دارد. عایق با روکش مسلح به علت درگیری بیشتر چسب و عایق با سطوح، چسبندگی بیشتری دارد. با استفاده از الیاف نخی بکار رفته در ساختار خود عمر مفید آن افزایش می‌یابد. این عایق در صورت وقوع آتش‌سوزی ایمن است و مانع از گسترش شعله‌ها در هنگام آتش‌سوزی می‌شود. عایق با روکش مسلح دارای کاربرد چندگانه است و در موارد مختلفی ازجمله خطوط یخچال، لوله‌های آب سرد و گرم و تهویه مناسب استفاده می‌شود. 

ضخامت عایق الاستومری

 یکی دیگر از طبقه‌بندی عایق الاستومری مسلح و ساده بر اساس ضخامت آن در مقیاس میکرون است. این عایق‌ها دارای ضخامت‌های گوناگونی‌ هستند. مواردی مانند نوع لوله، رطوبت، دمای محیط، دمای سیال، گاز در لوله یا تجهیزات و... در تعیین ضخامت آن نقش مهمی دارد. این عایق در ضخامت‌های ۱۳۰، ۱۷۰، ۲۳۰ یا ۲۴۰ و ۴۰۰ میکرون طبقه‌بندی می‌شوند. هر چقدر ضخامت عایق با روکش مسلح بیشتر باشد عملکرد آن بهتر است و عمر مفید بیشتری دارد. عایق الاستومری مسلح بیشتر در ضخامت ۱۷۰ میکرون استفاده می‌شود و برای عایق روکش‌دار آلومینیومی ساده ضخامت‌های ۱۳۰ و ۲۴۰ بیشتر مرسوم است. 

کاربرد عایق با روکش مسلح

 یکی از کاربردهای عایق الاستومری مسلح استفاده از آن در سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و سیستم‌های تهویه است؛ همچنین این عایق باعث جلوگیری از رشد قارچ و خوردگی کانال‌ها و لوله‌ها در وضعیت‌های مختلف آب و هوا می‌شود. روش‌های سنتی عایق‌بندی بسیار وقت‌گیر است و علاوه بر آن اتصال محکمی با سطح ندارد. اما عایق با روکش مسلح چسب‌دار به آسانی به سطح می‌چسبد و در کم‌ترین زمان می‌توان محیط را عایق کرد. عایق با روکش مسلح برای عایق‌بندی کانال تهویه و لوله و موارد دیگری که در پروژه‌های توکار یا اکسپوز (روکار) نیاز است به کار می‌رود. از کاربردهای دیگر عایق الاستومری مسلح موارد زیر را می‌توان نام برد: پوشش و عایق‌بندی ابزارآلات برش‌کاری عایق‌بندی سیستم‌های مکانیکی در صنایع گوناگون مانند صنایع کشتی‌سازی، داروسازی، زیردریایی، و... پوشش لوله‌های مربوط به سیستم تبرید عایق‌بندی انواع مخزن‌های جدار ضخیم و جدار نازک عایق‌بندی ادوات موتورخانه پوشش تأسیسات خورشیدی عایق‌بندی اجزای چیلرها تضعیف صوتی کانال‌ها و لوله‌ها 

قیمت عایق با روکش مسلح

قیمت عایق الاستومری مسلح که در داخل کشور تولید می‌شود از انواع وارداتی آن مناسب‌تر می‌باشد و هزینه آن مقرون‌به‌صرفه است. عایق‌های تولید شده در ایران قیمت به‌صرفه‌تری دارند و دارای مزیت‌هایی ازجمله خدمات پس از فروش و گارانتی می‌باشند. بهتر است بدانید که قیمت این نوع عایق در مقایسه با انواع سنتی بیشتر است؛ اما مزیت‌های فوق‌العاده عایق الاستومری مسلح باعث می‌شود تا این عایق بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. 

 با توجه به موارد گفته شده و اهمیت بالای روش‌های نوین عایق‌بندی، عایق الاستومری مسلح یک جایگزین بسیار مناسب برای عایق‌های سنتی و قدیمی است. این عایق با توجه به مزیت‌های فوق‌العاده، کیفیت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه انتخاب بسیاری از مهندسان و صنایع است.