برای ما همیشه استفاده از روش‌های جدید در ساختمان‌ها و صنایع با هدف بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌ها جذابیت داشته است. یکی از روش‌های نوین در عایق‌کاری ساختمان‌ها «استفاده از عایق الاستومری پلی یورتان» است. در سال‌های اخیر این روش مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. عايق حرارتي فوم پلي يورتان نیاز به انجام کارهای تعمیر و نگهداری را در آینده کم‌تر می‌کند. عایق الاستومری پلی یورتان با داشتن خواص عایق حرارتی، عایق رطوبتی، عایق صوتی و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی به‌عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های عایق‌کاری در ساختمان‌ها شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی خصوصیات و کاربردهای فوم پلی یورتان بپردازیم پس با ما همراه باشید.

عایق الاستومری پلی یورتان چیست؟

 عايق حرارتي فوم پلي يورتان یک نوع عایق حرارتی و عایق رطوبتی است که به‌وسیله ترکیبی از پلی‌اورتان و ایزوسیانات‌های الاستومری تولید می‌شود. این ترکیبات شیمیایی در حین تولید با هم مخلوط شده و به یک ماده پلاستیکی الاستیک و انعطاف‌پذیر تبدیل می‌شوند که ما از آن تحت عنوان « عايق حرارتي فوم پلي يورتان» در ساختمان‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌کنیم. عایق الاستومری پلی یورتان دارای ساختاری چندلایه است که باعث می‌شود خواص عایقی و مقاومتی بالایی را از خود نشان دهد. لایه اول فوم پلی یورتان یک لایه پلی‌اورتان با چگالی بالا است که عملکرد بسیار خوبی دارد. لایه دوم فوم پلی یورتان یک لایه الاستومری است که به خاطر خواص انعطاف‌پذیری و مقاومت بالای خود در برابر شرایط جوی مانع از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان می‌شود. عایق الاستومری پلی یورتان به‌راحتی قابل اجرا است. شما می‌توانید از آن برای سطوح مختلف مانند سقف، دیوارها، کف‌ها و لوله‌ها استفاده کنید. عایق الاستومری پلی یورتان عمر طولانی دارد و نیاز به تعمیر و نگهداری آن در مقایسه با عایق‌های دیگر کم‌تر است. در بخش بعدی با انواع فوم پلی یورتان آشنا خواهید شد. سانا عایق مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز را نصب عایق الاستومری  اختیار شما قرار دهد.

انواع فوم پلی یورتان 

عایق حرارتی فوم پلی یورتان به دو صورت فوم پلی یورتان فومی و فوم پلی یورتان الاستومری تولید می‌شود. در ادامه انواع این عایق را معرفی خواهیم کرد: 

 عایق پلی یورتان فومی

 این عایق به‌صورت یک بسته فومی سخت و سبک تولید می‌شود که به دلیل خواص حرارتی و عایقی بالایی که دارد برای عایق‌کاری در سقف، دیوار و کف ساختمان عالی است . عایق پلی یورتان فومی باعث کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی و صدا می‌شود. 

عایق الاستومری پلی یورتان 

عایق الاستومری پلی یورتان انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی دارد. این عایق دارای ساختار چندلایه‌ای است که باعث می‌شود بهترین کیفیت را از خود نشان دهد. عایق الاستومری پلی یورتان می‌تواند به‌عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی مورد استفاده قرار گیرد. 

عایق پلی یورتان پخته شده 

عایق پلی یورتان پخته شده به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه برای عایق‌کاری در سطوحی نظیر لوله‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق دارای ساختاری سفت و محکم است و می‌تواند در برابر ضربه و فشار مقاومت کند.

 عایق پلی یورتان شده

 عایق پلی یورتان شده، به دلیل خواص عایقی و مقاومتی بالای خود برای عایق‌کاری در کف‌ ساختمان‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شود. این عایق با توجه به ساختار لاستیکی و انعطاف‌پذیری که دارد، می‌تواند در برابر شرایط جوی مختلف مانند برف، باران و... مقاومت کرده و از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند. 

عایق پلی یورتان اسپری شده

 این عایق روی سطوح مورد نظر پاشیده می‌شود و با توجه به خواص منحصر به فرد خود می‌تواند به‌راحتی از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند.

 عایق پلی یورتان ساندویچ پانل 

عایق پلی یورتان ساندویچ پانل یک نوع پانل ساختمانی است که شامل دو لایه فولادی است که یک لایه عایق پلی یورتان فومی در میان آن‌ها قرار می‌گیرد. این عایق بهترین روش عایق‌کاری است که هزینه‌های انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: عایق الاستومری مسلح

 ویژگی‌های عایق الاستومری پلی یورتان 

عایق الاستومری پلی یورتان یک نوع عایق منحصر به فرد است که به دلیل ویژگی‌های زیر در صنایع مختلف به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های عایق‌کاری به کار می‌رود: عايق حرارتي فوم پلي يورتان انعطاف‌پذیر است یکی از ویژگی‌های بارز عایق الاستومری پلی یورتان «انعطاف‌پذیری» بالایش است. این عایق می‌تواند در برابر تغییر شکل و انقباض ساختمان مقاومت کند و جلوی نفوذ آب و رطوبت را بگیرد. عايق حرارتي فوم پلي يورتان در برابر شرایط جوی مقاوم است عایق الاستومری پلی یورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف می‌تواند در مناطقی با آب و هوای نامطلوب و بارانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. عایق حرارتی فوم پلی یورتان خواص منحصر به فردی دارد عایق الاستومری پلی یورتان نه تنها می‌تواند به‌راحتی از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند بلکه می‌تواند مانند یک عایق حرارتی و صوتی هم عمل کند. عایق حرارتی فوم پلی یورتان قابلیت اعمال در سطوح منحنی را دارد عایق الاستومری پلی یورتان به دلیل انعطاف‌پذیری و الاستیسیته بالایی که دارد، می‌تواند به‌راحتی روی سطوح منحنی و فرم‌های گوناگون اعمال شود. عایق حرارتی فوم پلی یورتان در برابر شیمیایی‌ها مقاوم است عايق الاستومری پلي يورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر ترکیبات شیمیایی‌ها در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، نفت و گاز هم استفاده شود. عایق حرارتی فوم پلی یورتان عمر طولانی دارد عايق الاستومری پلي يورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و عمر طولانی می‌تواند بهترین روش‌ عایق‌کاری در ساختمان‌ها و صنایع مختلف باشد. 

کاربرد عایق حرارتی فوم پلی یورتان در صنعت ساختمان 

برخی از کاربردهای عایق حرارتی فوم پلی یورتان به شرح زیر می‌باشد: 

عایق‌کاری کف و دیوار

 عایق حرارتی فوم پلی یورتان می‌تواند به‌عنوان یک روش عایق‌کاری برای سطوح پشت سرامیک‌های کف و دیوار مورد استفاده قرار بگیرد. عایق حرارتی فوم پلی یورتان جلوی نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان را می‌گیرد؛ پس یک راه حل عالی برای ساختمان‌هایی است که با مشکلات رطوبتی و نفوذ آب دست و پنجه نرم می‌کنند. 

عايق الاستومری پلي يورتان یک روش عایق‌کاری برای سقف‌ است. در این روش، سقف می‌تواند در برابر شرایط جوی، تغییرات دما و رطوبت مقاومت کند و جلوی نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان را بگیرد. 

عایق‌کاری دیوارهای خارجی

 فوم پلی یورتان می‌تواند به‌عنوان یک روش عایق‌کاری برای دیوارهای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. عایق حرارتی فوم پلی یورتان می‌تواند در برابر باران، باد و شرایط جوی نامطلوب مقاومت کند؛ به همین دلیل برای ساختمان‌هایی که در شرایط جوی نامطلوب هستند یک راه حل عالی است.

 عایق‌کاری سیستم‌های خنک‌کننده 

عایق حرارتی فوم پلی یورتان برای عایق‌کاری سیستم‌های خنک‌کننده مانند سیستم‌های تهویه مطبوع هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق حرارتی فوم پلی یورتان می‌تواند جلوی انتقال حرارت، سرما و گرمای داخل ساختمان را بگیرد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و رفع مشکلات حرارتی ساختمان شود. 

عایق‌کاری سیستم‌های تولید بخار 

عایق حرارتی فوم پلی یورتان به دلیل مقاومت در برابر حرارت و خواص عایقی بالای خود می‌تواند برای عایق‌کاری سیستم‌های تولید بخار مانند خطوط لوله‌های بخار مورد استفاده قرار گیرد. فوم پلی یورتان می‌تواند جلوی انتقال حرارت را بگیرد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های و کاهش خطرات مربوط به این سیستم‌ها شود. 

عایق‌کاری سیستم‌های آب و فاضلاب 

عايق الاستومری پلي يورتان به دلیل خواص بالا و مقاومت خوب خود می‌تواند برای عایق‌کاری سیستم‌های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار بگیرد. عایق حرارتی فوم پلی یورتان نه تنها می‌تواند جلوی نفوذ آب و رطوبت به داخل سیستم را بگیرد بلکه خطرات مربوط به این سیستم‌ها مانند رطوبت و خوردگی لوله‌ها را هم کاهش می‌دهد.اگر به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید عایق حرارتی کندسوز  هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 روش‌ نصب و اجرای عايق الاستومری پلي يورتان

 مراحلی که برای نصب و اجرای عايق الاستومری پلي يورتان در ساختمان لازم است به شرح زیر می‌باشد: آماده‌سازی سطح: سطحی که قرار است عايق حرارتي فوم پلي يورتان روی آن نصب شود باید به‌طور کامل از هر گونه چربی، روغن، گرد و غبار و ذرات بزرگ پاک شود. بعد از اینکه سطح مد نظر به‌طور کامل خشک شد باید ترک‌های کوچک یا بزرگ آن ترمیم شود. نصب لایه پایه‌ای: در این مرحله سطح مد نظر با یک لایه اولیه از عایق پایه‌ای پلی‌یورتان پوشانده می‌شود. اجرای عايق الاستومری پلي يورتان: در این مرحله عايق الاستومری پلي يورتان باید روی سطح پایه‌ای نصب شود. این کار می‌تواند با استفاده از اسپری یا رولر انجام شود. بررسی نهایی عایق حرارتی فوم پلی یورتان: پس از نصب عایق الاستومری پلي يورتان باید به‌طور دقیق بررسی کنید که آیا تمام سطح به‌درستی پوشانده شده‌ است یا نه؛ همچنین باید مطمئن شوید که عايق الاستومری پلي يورتان به‌طور کامل خشک شده است و آماده استفاده می‌باشد یا نه. نصب و اجرای عايق الاستومری پلي يورتان باید توسط کارشناسان ماهر و مجرب در این زمینه انجام شود. 

معایب استفاده از عايق الاستومری پلي يورتان

 از معایب فوم پلی یورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احتمال کاهش مقاومت فوم پلی یورتان در صورت افزایش دمای محیط بیشتر از حد مجاز وجود دارد. فوم پلی یورتان قابلیت شعله‌ور شدن را دارد. گاها احتمال تولید گرد و غبار وجود دارد. برای عایق کاری فوم پلی یورتان، ضخامت و قطر محیط باید بیشتر از عایق‌کاری‌های دیگر باشد. فوم پلی یورتان برای نصب و اجرا به نیروهای کارآزموده نیاز دارد. فوم پلی یورتان به تجهیزات مخصوص احتیاج دارد.

 راهکارهای بهینه‌سازی استفاده از عايق حرارتي فوم پلي يورتان در ساختمان‌ 

استفاده از عايق حرارتي فوم پلي يورتاندر ساختمان‌ می‌تواند به‌طور قابل توجهی کارایی ساختمان را بهبود و هزینه‌های مربوط به انرژی را کاهش دهد. برای بهینه‌سازی استفاده از عايق حرارتي فوم پلي يورتان می‌توانید راهکارهای زیر را هم در نظر بگیرید: توصیه می‌شود که برای اجرای صحیح و بهینه عايق حرارتي فوم پلي يورتان از شرکت‌های تخصصی و معتبر در این زمینه استفاده کنید. قبل از نصب عايق حرارتي فوم پلي يورتان مطمئن شوید که سطح کف و دیوارهای ساختمان خشک و بدون هیچ گونه نشتی و رطوبتی باشد. ضخامت عايق حرارتي فوم پلي يورتان را بر اساس نوع ساختمان و شرایط آب و هوایی منطقه خود مشخص کنید. برای بهبود عملکرد حرارتی ساختمان از ترکیب عايق حرارتي فوم پلي يورتان با سایر عایق‌های حرارتی استفاده کنید. هنگام نصب عايق حرارتي فوم پلي يورتان از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد استفاده کنید. بهتر است بعد از نصب عايق حرارتي فوم پلي يورتان سطح آن را با پوشش‌های UV-resistant بپوشانید. نگه داری صحیح از عايق حرارتي فوم پلي يورتان، طول عمر آن را افزایش می‌دهد. یادتان باشد استفاده از عايق حرارتي فوم پلي يورتان در ساختمان علاوه بر بهبود کارایی حرارتی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست کمک کند. عايق الاستومری پلي يورتان یکی از عایق‌های حرارتی پرکاربرد در ساختمان است. عايق حرارتي فوم پلي يورتان می‌تواند کارایی حرارتی ساختمان را بهبود دهد. شما می‌توانید برای بهینه‌سازی استفاده از عايق الاستومری پلي يورتان از راهکارهایی مانند اطمینان از خشک بودن سطوح قبل از نصب، انتخاب ضخامت مناسب برای عایق کاری، ترکیب عايق الاستومری پلي يورتان با سایر عایق‌های حرارتی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، پوشش UV-resistant یا تعمیرات و نگهداری منظم فوم پلی یورتان استفاده کنید.