عایق تهویه مطبوع یکی از عناصری است که مکمل سیستم‌های گرمایش و سرمایش تهویه مطبوع (HVAC) محسوب می‌شود و اثربخشی این سیستم‌ها را به طرق مختلف افزایش می‌دهد. عایق تهویه مطبوع از مواد مختلفی ساخته می‌شود و در قسمت داخل و یا خارج داکت‌های هوای تهویه مطبوع و سایر قسمت‌ها نصب می‌شود. ما در اینجا انواع عایق تهویه مطبوع و مزایای استفاده از این عایق‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع عایق تهویه مطبوع 

 5 نوع عایق رایج عایق تهویه مطبوع وجود دارد که به‌شرح زیر هستند عایق سلول بسته عایق پلی اورتان (PU). عایق فایبرگلاس عایق پلی اتیلن (PE). عایق پشم سنگ


تهویه مطبوع سلول‌بسته 


عایق‌های سلول‌بسته معمولا برای تهویه مطبوع لوله‌های مسی مبرد و لوله‌های تخلیه استفاده می‌شوند. بسیاری از کولرها و چیلرها نیز از عایق سلول‌بسته برای لوله‌ها و بدنه داخلی خود استفاده می‌کنند. عایق‌های سلول‌بسته معمولاً سیاه‌رنگ هستند و مانند اسفنج نرم می‌باشند، اما سطح آنها صاف‌تر است. عایق‌های سلول‌بسته را می‌توان در سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت، چند اسپلیت و VRF یافت. این سیستم‌های تهویه مطبوع دارای لوله‌های مسی برای مبرد و لوله‌های تخلیه برای آب میعانات هستند. نصب عایق سلول بسته نسبتاً ساده و آسان است. با این حال، شامل لوازم جانبی خاصی مانند چسب عایق است که در آن برای چسباندن دو عایق به هم استفاده می‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید عایق الاستومری هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


تهویه مطبوع پلی اورتان 


عایق‌های پلی‌اورتان (PU) معمولاً برای تهویه مطبوع لوله‌های آب سرد استفاده می‌شوند. این عایق‌ها را همچنین، می‌توان در پانل واحدهای هواساز (AHUs) یافت. عایق‌های PU برای لوله‌های آب سرد عمدتاً از قبل بر روی لوله نصب می‌شوند. با این حال، اتصالات لوله آب سرد به ناچار باید در محل عایق‌بندی شوند. عایق تهویه مطبوع PU دارای یک لایه دیگر در اطراف سطح بیرونی برای محافظت و نگه‌داشتن عایق است. این لایه معمولاً به‌عنوان روکش PU شناخته می‌شود. روکش PU از جنس آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه با ضخامت حدود 0.7 میلی‌متر ساخته می‌شود. 


تهویه مطبوع فایبرگلاس


 عایق تهویه مطبوع فایبرگلاس را می‌توان روی داکت‌های سیستم‌های تهویه مطبوع یافت. عایق کانال‌های انعطاف‌پذیر مورد استفاده در تهویه مطبوع، همیشه فایبرگلاس است. مجاری صلب سیستم تهویه مطبوع معمولاً توسط عایق‌های فایبرگلاس عایق‌بندی می‌شوند؛ با این حال، ممکن است از فایبرگلاس نیز برای عایق‌بندی داخلی و خارجی این داکت‌ها استفاده شود. عایق‌های فایبرگلاس نرم و پف‌دار هستند؛ اما در صورت استنشاق برای انسان مضر می‌باشند. آنها اغلب یک لایه فویل آلومینیومی در سطح بیرونی برای محافظت و نگهداری از قسمت نرم دارند. عایق‌های فایبرگلاس معمولاً به صورت رول پتویی عرضه می‌شوند. نصاب‌ها آنها را برش داده، به فویل آلومینیومی می‌چسبانند و آن را در اطراف داکت صلب می‌پیچند. فرم پتوی فایبرگلس برای سطوح نامنظم عالی است. علاوه بر این، برخی از عایق‌های فایبرگلاس به شکل تخته‌ای هستند که از قبل به اندازه‌های خاصی بریده شدند. این فرم معمولاً برای عایق کاری اتاق با نصب آنها بر روی دیوار استفاده می‌شود.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق الاستومری پلی یورتان بپردازید.


تهویه مطبوع پلی اتیلن 


عایق‌های پلی‌اتیلن (PE) معمولاً برای داکت‌های صلب در سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. آنها روی بدنه برخی از انواع کولر گازی مانند فن‌کویل‌ها و کاست‌های سقفی نیز یافت می‌شود. عایق پلی‌اتیلن نوعی عایق سلول‌بسته است. با این حال، رنگ آن به جای سیاه اغلب خاکستری است. بیشتر این عایق‌ها به صورت رول عرضه می‌شوند تا به اندازه مناسب توسط نصاب برش بخورند. هنگام عایق‌کاری مجاری صلب با پلی‌اتیلن، به چسب عایق نیاز است. مجاری صلب معمولاً قبل از نصب با پلی‌اتیلن عایق‌بندی می‌شوند. برای کانال‌هایی که در معرض دید هستند، عایق‌های پلی اتیلن نسبت به فایبرگلاس ترجیح داده می‌شود، زیرا ظاهر بهتری دارند. آنها گران‌تر از فایبرگلاس بوده و قادر به جذب صدا هم نیستند. تعمیر عایق‌های‌ پلی اتیلن در مقایسه با عایق‌های فایبرگلاس بسیار آسان‌تر است. پلی اتیلن در برابر آتش مقاوم نیست. 


تهویه مطبوع پشم سنگ


 عایق تهویه مطبوع پشم سنگ را می‌توان بر روی دیوار اتاق مکانیکی تهویه مطبوع یافت. آنها به عنوان عایق صوتی اتاق برای خنثی‌کردن صدای بلند تولید‌شده توسط دستگاه تهویه مطبوع استفاده می‌شوند. پشم سنگ نرم است اما به نرمی فایبرگلاس و پلی‌اتیلن نیست. داکت‌های تهویه مطبوع معمولاً با پشم سنگ عایق‌بندی نمی‌شوند. برخلاف پلی‌اتیلن، پشم سنگ در برابر آتش مقاوم است. مانند هر پشم معدنی دیگری، پشم سنگ هنگام استنشاق و تماس پوستی برای انسان مضر است. با این حال، پشم سنگ به بدی فایبرگلاس نیست، زیرا به اندازه آن در هوا پخش نمی‌شود. عایق‌های پشم سنگ معمولاً به شکل مستطیل هستند. از آنجایی که از فایبرگلاس محکم‌تر می‌باشند، برای استفاده در اتاق‌های عایق صدا محبوبیت بیشتری دارند. سانا عایق مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق صنعتی را در اختیار شما قرار دهد.

 مزایای عایق تهویه مطبوع

 عایق تهویه مطبوع یکی از ضروریات سیستم تهویه است. این عایق‌ها به دلایل زیر مفید هستند: صرفه‌جویی در مصرف انرژی: عایق مانع از انتقال گرما بین سیستم و محیط می‌شود. این مسئله هوا یا مایعات داخل کانال‌ها و لوله‌های تهویه مطبوع را خنک نگه‌داشته و همچنین، از نشت آنها به بیرون جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده نکردن از عایق، مقدار زیادی از انرژی به هدر خواهد رفت. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: صرفه‌جویی در مصرف انرژی به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. هدررفت انرژی با پرداخت هزینه بیشتر برای جبران انرژی ازدست‌رفته همراه است. کاهش صدا: عایق تهویه مطبوع تنها به منظور کاهش برون‌رفت گرما تعبیه نمی‌گردد. این عایق‌ها معمولا به‌طور همزمان سبب کاهش انتقال صوت می‌شوند. این مسئله به ویژه برای کانال‌های صلب مربعی تهویه مطبوع که صدای بیشتری را ایجاد می‌کنند مهم است. کاهش صدا به کاهش آلودگی صوتی و آرامش محیط کمک می‌کند. افزایش عمر سیستم: عایق تهویه مطبوع یک لایه اضافی بر روی تجهیزات است که آنها را از خوردگی، خرابی، فرسایش و مواردی از این قبیل حفظ می‌کند.

الزامات عایق تهویه مطبوع

عایق تهویه مطبوع نیاز هر سیستم تهویه‌ای محسوب می‌شود که علاوه بر جلوگیری از هدررفت انرژی، مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. با این حال، انتخاب عایق مناسب به تنهایی کافی نیست. برای بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع لازم است عایق‌ها توسط یک نصاب ماهر، به شیوه‌ای صحیح و اصولی نصب شوند تا علاوه بر دوام، عملکرد مناسبی را نیز در طول زمان ارائه دهند. شاید بتوان گفت نصب صحیح عایق تهویه مطبوع به اندازه انتخاب آن مهم است. این امر در مورد داکت‌هایی که عایق‌بندی آنها از قبل انجام شده است، اهمیت بیشتری دارد.