عایق پشم شیشه، یک محصول پر کاربرد در ساختمان‌سازی است که از شیشه‌های بازیافتی (شیشه بروسیلیکات) تولید می‌شود. از این محصول با بافت پشمی به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی و حتی در برخی از اوقات به‌عنوان عایق رطوبتی استفاده می‌شود. انواع مختلف پشم شیشه، مانند پشم شیشه رولی، لوله‌ای، پانل و فله‌ای کاربردها و ویژگی‌های بسیار زیادی دارند.

عایق پشم شیشه 

برای عایق‌بندی در ساختمان و تأسیسات باید از عایقی استفاده شود که در مقابل عوامل محیطی مقاومت بالایی داشته باشد. پشم شیشه دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم: پشم شیشه، در مقابل آب مقاوم است و قطرات را در حفره‌های خود جذب می‌کند؛ بنابراین در هنگام جذب آب آسیب نخواهد دید. عایق پشم شیشه‌ای، دارای ساختار الیافی است؛ بنابراین یک عایق مناسب برای صوت است. بر روی پشم شیشه می‌توان روکش‌ها و پوشش‌های مختلف همچون آلومینیوم، بافت سیاه و الیاف پارچة شیشه‌ای را قرار داد. پشم شیشه، عایق حرارت نیز است؛ بنابراین باعث ایجاد یک تعادل در دمای محیط می‌شود و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. در هنگام سوزانده شدن پشم شیشه، از آن گازهای سمی انتشار پیدا نمی‌کند. علاوه بر این، بسیار کند سوز است و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد. این عایق کلاسیک، دارای وزن کمی است و نصب آن به‌راحتی بر روی تأسیسات و مکان‌های دیگر انجام می‌شود. 

کاربرد عایق پشم شیشه

 عایق پشم شیشه، به‌عنوان یک الیاف معدنی تولید شده از شیشه‌های بازیافتی، دارای کاربردهای مختلفی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم: ساخت سوله و سازه‌های ساختمانی به‌منظور عایق‌کاری دیوارها عایق‌کاری کاشی‌های سقفی و سقف ساختمان‌ها استفاده به عنوان عایق پشم شیشه سقف شیروانی عایق‌کاری مخازن و بویلرها به‌منظور پیشگیری از اتلاف انرژی استفاده در کنار ساندویچ پنل‌ها برای پوشش دهی دیوارها عایق‌کاری لوله‌های تأسیسات صنعتی برای پیشگیری از اتلاف دما و جلوگیری از پخش صدا عایق‌کاری کانال‌های هوایی عایق‌کاری سیستم‌های تهویه‌مطبوع استفاده از پشم شیشه، برای عایق‌کاری‌های حجیم مناسب‌تر است؛ زیرا علاوه بر کاربردی‌بودن، دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به انواع عایق‌های مدرن‌تر است. 

 انواع عایق پشم شیشه

 انواع مختلفی از پشم شیشه در بازار ایران به‌صورت زیر وجود دارد: پشم شیشه رولی (پتویی) پشم شیشه پانل (تخته‌ای) پشم شیشه لوله (عایق پیش‌ساخته) پشم شیشه فله‌ای بدون رزین (پشم شیشه سفید) عایق پشم شیشه رولی عایق پشم شیشه رولی، به‌صورت پتو تولید می‌شود و معمولاً در طول‌های مختلف 10، 15 و 20 متر و عرض حدود 1.2 متر در بازار وجود دارند که می‌توانید بر اساس نیاز خود هر کدام از آن‌ها را خریداری کنید. این نوع پشم شیشه، به‌صورت بدون روکش و با روکش‌های فویل آلومینیومی و یا به‌صورت عایق پشم شیشه با کاغذ کرافت تولید می‌شود. علاوه بر این، عایق پشم شیشه فویلدار و بدون فویل در چگالی‌ها متفاوتی تولید می‌شوند. ضریب حرارتی عایق پشم شیشه پتویی، بر اساس نوع پشم شیشه، 0.036 تا 0.043 است. ضریب جذب صوت انواع مختلف پشم شیشه رولی بین 0.5 تا 0.7 است. 

عایق پشم شیشه پانل

 این عایق را با نام اسلب نیز می‌شناسند و یک عایق مناسب برای صوت و حرارت است. از مهم‌ترین ویژگی این عایق‌ها، صاف بودن آن‌ها است؛ بنابراین در پوشش دهی دیوارها، سقف و کف ساختمان‌ها از پشم شیشه پانل استفاده می‌شود. معمولاً، پشم شیشه پانل در عرض 0.6 و طول 1.2 متر تولید شده‌اند. ضریب حرارتی این نوع عایق‌ها بین 0.029 تا 0.039 و ضریب جذب صوت آن 0.6 تا 0.9، بر اساس مدل پشم شیشه است. 

عایق پشم شیشه لوله

 استفاده از پشم شیشه لوله‌ای پیش‌ساخته، بسیار راحت است. این محصولات در طول‌های مختلف 1 و 1.2 متر و در قطرهای مختلف 0.5 تا 24 اینچ تولید و روانه بازار می‌شوند. ضخامت این نوع عایق، بین 2.5 تا 10 سانتی‌متر است که می‌توان بر اساس نیاز آن‌ها را تهیه کرد. این نوع عایق نیز در مدل‌های ساده و بدون روکش، دارای روکش آلومینیومی و کاغذ کرافت است. ضریب حرارتی این محصول بر اساس نوع پشم شیشه، همانند مدل پانلی بین 0.029 تا 0.039 و ضریب جذب صورت آن نیز 0.6 تا 0.9 است. 

عایق پشم شیشه فله‌ای

 از عایق پشم شیشه فله‌ای یا پشم شیشه سفید در مکان‌های غیرقابل‌دسترس و مکان‌هایی با فضاهای نامنظم استفاده می‌کنند. استفاده از این محصول، صرفاً، برای پر شدن فضا به‌منظور یک عایق حرارتی و صوتی است و زیبایی کار مدنظر نیست. پشم شیشه سفید، در مکان‌هایی با دمای 550 درجه سانتی‌گراد نیز به کار برده می‌شود. نصب عایق پشم شیشه نصب عایق پشم شیشه باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. ازآنجاکه این محصول، معمولاً، حساسیت‌زا است، ممکن است در هنگام نصب افراد را با مشکلاتی روبه‌رو سازد. پشم شیشه قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ بنابراین برای نصب بر روی مکان‌هایی با شکل هندسی مختلف راحت‌تر نصب می‌شود. برای نصب عایق پشم شیشه دیوار، باید مقدار لازم از آن را ببرید و پس از آن، با استفاده از چسب محصول را بر روی آلومینیوم چسبانده و بر روی دیوار نصب کنید. برای نصب پشم شیشه بر روی سقف شیروانی و سقف معمولی نیز می‌توان از توری مرغی و یا توری‌های پلاستیکی استفاده کرد. البته باید بدانید که می‌توانید هر کدام از این محصولات را به‌صورت سفارشی در اندازه‌ها و ابعاد مختلف سفارش دهید. برای نصب پشم شیشه بر روی لوله‌ها، می‌توان ابتدا با استفاده از چسب مخصوص و یا سیم گالوانیزه اقدام به چسباندن لبه‌های پشم شیشه بر روی لوله کرد. در صورت نداشتن روکش، می‌توانید از پلاستیک به‌عنوان پوشش پشم شیشه استفاده کرده و روی پلاستیک را با استفاده از مقوا بپوشانید تا رطوبت به آن نفوذ نکند. 

 قیمت عایق پشم شیشه

 درصورتی‌که می‌خواهید با کمترین هزینه، اقدام به عایق‌کاری تأسیسات و ساختمان خود کنید، بهتر است تا پشم شیشه را انتخاب کنید. قیمت این عایق به عوامل مختلفی مانند ابعاد، وزن، چگالی، نوع روکش و شرکت تولیدکننده آن بستگی دارد. البته تغییر قیمت ارز، بر روی قیمت پشم‌شیشه‌های وارداتی تأثیرگذار است. در برخی از موارد، پشم شیشه به‌صورت متری و در برخی از موارد دیگر به‌صورت کیلویی به فروش می‌رسد. شما می‌توانید پشم شیشه را در رنگ‌بندی‌های مختلف و دلخواه تهیه کنید. مهم این است که پشم شیشه را از معتبرترین فروشنده‌ها خریداری کنید.