مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر میزان مقاومت در برابر رطوبت، آلودگی، صرفه‌جویی در انرژی، سهولت در نصب و ضریب انتقال حرارتی امکان‌پذیر است. عایق الاستومری به دلیل مواد اولیه و ساختار سلول بسته، خصوصیات بهتری نسبت به عایق‌های سنتی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع عایق‌کاری الاستومری

 عایق الاستومری چیست؟ عایق الاستومری یکی از عایق‌های مدرنی است که از موادی همچون پروپیلن، اتیلن و داین تولید شده است. این مواد، سلول بسته هستند؛ بنابراین الاستومری جز بهترین عایق‌های مدرن حرارتی و برودتی به شمار می‌رود. عایق‌های الاستومری به‌عنوان عایق صوتی نیز به کار می‌روند. این محصولات در ضخامت‌های مختلف و به‌ویژه ضخامت 3 سانتی‌متری و به‌صورت روکش‌دار و بدون روکش به بازار عرضه می‌شوند. عایق الاستومری با روکش آلومینیوم از جمله پراستفاده‌ترین عایق الاستومری در بازار است. عایق الاستومری انواع مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم: عایق الاستومری با روکش پروتکت بلک عایق الاستومری رولی ساده، بدون روکش و روکش‌دار عایق الاستومری لوله‌ای بدون روکش و روکش‌دار عایق الاستومری رولی شانه تخم‌مرغی عایق الاستومری چسب‌دار این عایق‌ها برای استفاده در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و تاسیساتی همچون مبدل‌های گرمایی، مخازن، دیگ‌های بخار، لوله انتقال سیالات مختلف، ماشین‌های رنگرزی و سایر تاسیسات کاربرد دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق الاستومری رولی مراجعه کنید.

 انواع عایق‌کاری سنتی 

 عایق‌های سنتی، عایق‌های الیاف دار هستند. از جمله پراستفاده‌ترین عایق‌های سنتی، پشم‌شیشه و پشم سنگ هستند. برای تولید این عایق‌ها از الیاف شیشه بازیافت شده و سنگ بازالت استفاده می‌کنند. این پشم‌های معدنی، به‌عنوان عایق‌های حرارتی و حتی صوتی شناخته می‌شوند. اگرچه امروزه، استفاده از عایق‌های الاستومری بیشتر شده است؛ اما پشم‌شیشه، پشم سنگ و سایر عایق‌های سنتی نیز هنوز کاربردهای خود را دارند و در عایق‌بندی ساختمان‌ و پوشش دهی لوله‌ها، کانال‌ها و در برخی از صنایع، برای تأسیسات از آن‌ها استفاده می‌شود. 

مقایسه الاستومری با عایق سنتی 

مقایسه الاستومری با عایق سنتی در موارد زیر امکان‌پذیر است؛ زیرا در این ویژگی‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند: مقاومت در برابر رطوبت طول عمر ضریب انتقال حرارتی سهولت در نصب میزان آلودگی و خطرات صرفه‌جویی در انرژی 

سانا عایق مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق الاستومری لوله را در اختیار شما قرار دهد.

مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر مقاومت در برابر رطوبت 

مقاومت در برابر رطوبت، در عایق‌ها بسیار مهم است. عایق‌های سنتی همچون پشم‌شیشه و پشم سنگ دارای بافتی متخلخل و فیبری هستند. این موضوع باعث شده است تا در مقابل نفوذ آب و رطوبت، مقاومت کمی داشته باشند. با نفوذ رطوبت به ساختار آن‌ها، مقاومت این عایق‌ها در برابر حرارت نیز کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی با رطوبت کم توصیه می‌شود. برای افزایش مقاومت عایق‌های سنتی در برابر آب و رطوبت باید از برخی ابزارهای جانبی همچون روکش آلومینیومی استفاده کنید. عایق الاستومری دارای ساختاری با سلول‌های بسته است؛ بنابراین رطوبت به‌راحتی به آن نفوذ نخواهد کرد. بر خلاف عایق‌های سنتی، برای استفاده از الاستومری نیاز به اقلام جانبی نخواهید داشت.

 مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر طول عمر

 با مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر طول عمر در میابیم که عایق الاستومری دارای طول عمر بسیار بیشتری نسبت به عایق‌های سنتی نظیر پشم‌شیشه و پشم سنگ است. عایق الاستومری به دلیل ساختار آن، در مقابل عوامل خورنده مقاومت بالایی دارد. اگرچه، عایق الاستومری قیمت بالاتری از پشم‌شیشه و پشم سنگ دارد؛ اما ماندگاری طولانی‌تر آن باعث شده است تا مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. در مقایسه الاستومری با عایق سنتی در میابیم که عایق الاستومری مقاومت بسیار بالاتری در مقابل فشار و ضربه نیز دارد. 

مقایسه الاستومری با عایق ستی از نظر ضریب انتقال حرارتی 

در مقایسه الاستومری با عایق سنتی، مهم‌ترین تفاوت، نرخ ضریب انتقال حرارتی است که باید به آن پرداخته شود. عایق الاستومری دارای ضریب حرارتی پایین‌تری نسبت به عایق‌های سنتی است. این موضوع باعث شده است تا عایق‌های الاستومری بازدهی بسیار بهتری داشته باشند. بهتر است در محیط‌هایی با دمای بالا از عایق‌های الاستومری استفاده شود؛ زیرا در صورت استفاده از عایق‌های سنتی نظیر پشم‌شیشه و پشم سنگ، با افزایش دما، حرارت و دمای این عایق‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین از لحاظ عایق حرارتی بودن، عملکرد خوبی نخواهند داشت. عایق‌های الاستومری به دلیل دارابودن مقاومت حرارتی و برودتی بالا قادر هستند دماهای 200- درجه تا 95+ درجه را تحمل کنند. 

مطلب پیشنهادی: عایق الاستومری مسلح

 مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر سهولت در نصب 

عایق الاستومری دارای خود بست است؛ بنابراین نصب آن‌ها برای محیط‌هایی که فضای کاری زیادی ندارند، مناسب است. عایق‌بندی سنتی با پشم‌شیشه و پشم سنگ معمولاً زمان بر است و در چندین مرحله انجام می‌شود. با نصب عایق الاستومری در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد و سرعت عمل کارگران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، در هنگام نظافت‌کردن عایق‌ها، به‌راحتی می‌توان عایق‌های مدرن مانند الاستومری را تمیز کرد. این در حالی است که نظافت عایق‌های سنتی کار راحتی نیست.

 مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر آلودگی 

با مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر آلودگی در میابیم که الاستومری هیچ‌گونه آلودگی برای محیط‌زیست ندارد و استفاده از آن برای انسان نیز بدون خطر است. این در حالی است که به دلیل وجود گردوغبار و الیاف مضر در ساختار عایق‌های سنتی، استفاده از آن‌ها را کمتر توصیه می‌کنیم. تحقیقات نشان داده است که تماس مکرر با عایق‌های سنتی نظیر پشم‌شیشه، خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها همچون سرطان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود در هنگام نصب آن‌ها از تجهیزات محافظت‌کننده برای چشم‌ها، تنفس و سایر اندام‌ها استفاده کنید.

 مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر صرفه‌جویی در انرژی

 با مقایسه الاستومری با عایق سنتی از نظر صرفه‌جویی در می‌یابیم که عایق‌های الاستومری قادرند تا 30 درصد مصرف انرژی را کاهش دهند و از اتلاف آن جلوگیری کنند. این در حالی است که با استفاده از عایق‌های سنتی مانند پشم‌شیشه و پشم سنگ تنها می‌توان حدود 23 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد. در این مقاله به مقایسه الاستومری با عایق سنتی پرداختیم. درصورتی‌که قصد دارید هزینه کمی برای عایق‌کاری در کوتاه‌مدت انجام دهید، می‌توانید از عایق‌های سنتی مانند پشم‌شیشه و پشم سنگ استفاده کنید. درصورتی‌که قصد دارید عایقی با طول عمر بالا و بازدهی بسیار بهتر داشته باشید، می‌توانید از عایق‌های الاستومری استفاده کنید. لازم به ذکر است که با استفاده از عایق الاستومری، طول عمر تأسیسات شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید برای انتخاب بهترین عایق‌های سنتی و مدرن می‌توانید با کارشناسان در ارتباط باشید تا در انتخاب آن‌ها به شما کمک کنند.