بسیاری از مردم روزانه از محصولاتی مانند چسب مایع و نوار چسب برای چسباندن مواد مختلف به هم استفاده می‌کنند. هر چسبی برای مصارف خاصی مناسب است. اما از میان انواع مختلف چسب، نوار درزگیر چسبي در موارد وسیعی مانند گرفتن درزها، جلوگیری از نفوذ آب به داخل و مصارف صنعتی کاربرد دارد. شما می‌توانید انواع مختلف نوار درزگیر چسبی را از همین صفحه خریداری نمایید. همچنین، اگر در مورد قیمت نوار درزگیر چسب دار و کاربردهای این محصول سوال دارید، اطلاعات این صفحه به شما کمک می‌کند.

نوار درزگیر چسبی چیست؟

 نوار درزگیر چسبی یک تکه فوم با چسب دو‌طرفه و یا یک‌طرفه است. وقتی افراد می‌خواهند برای عایق سازی از یک فوم ظریف استفاده کنند و در عین حال برای چسباندن آن نیازی به چسب جداگانه نداشته باشند، نوار درزگیر چسبی بهترین گزینه است. در مواردی که لازم باشد تنها یک طرف فوم به سطح بچسبد، نوار درزگیر چسبي یک‌طرفه مناسب است. در مقابل، اگر لازم باشد نوار درزگیر چسبی در بین دو سطح یا داخل یک درز قرار بگیرد نوار درزگیر چسبی دوطرفه انتخاب بهتری است. قیمت نوار درزگیر چسب دار در انواعی که یک طرف آنها چسب دارد، معمولا کمتر از قیمت نوار درزگیر چسب دار با چسب دوطرفه است. با این حال، طول نوار، ضخامت و پهنا نیز بر قیمت نوار درزگیر چسب دار تاثیر می‌گذارد.برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه نوار درزگیر برزنتی مراجعه کنید.

 کاربرد نوار درزگیر چسبی

 نوار درزگیر چسبي برای مصارف مختلف مفید است. این نوارها می‌توانند برای مصارف گوناگون در خانه و در محیط صنعتی مفید باشند. دلیل اصلی کاربرد وسیع نوار درزگیر چسبي این است که این فوم‌ها به تعداد زیادی از سطوح مختلف می‌چسبند. نوار درزگیر چسبی می‌تواند به آلومینیوم، چوب و شیشه بچسبد. همچنین، توانایی تحمل شرایطی مانند گرما و رطوبت شدید را دارد. این ویژگی‌ها، نوار درزگیر چسبی را به یک ماده همه کاره تبدیل می‌کند. نوار درزگیر چسبی علاوه بر تحمل انواع شرایط و اتصال به انواع سطوح، در اشکال، اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی وجود دارد. به همین دلیل لازم است قبل از پرداخت قیمت نوار درزگیر چسب دار، از سایزی که مورد نیاز شما است مطمئن شوید. شما می‌توانید انواع و سایزهای مختلف نوار درزگیر چسبي را در همین صفحه مشاهده نمایید و پس از انتخاب و پرداخت قیمت نوار درزگیر چسب دار، آن را درب منزل یا محل کار خود دریافت نمایید. 

 نمونه‌هایی از مصارف نوار درزگیر چسبی

 یکی از موارد مصرف جالب نوار درزگیر چسبی، تعویض پیچ و مهره و سفت‌کردن آنها در جای خود است. بسیاری از مردم از این کاربرد نوار درزگیر چسبي بی اطلاع هستند. نوار درزگیر چسبي نسبت به بست‌های فلزی کمتر دیده می‌شود و با توجه به این‌که نرم است از لرزش جلوگیری می‌کند. پیچ‌ها و مهره‌های صنعتی تحت فشار زیاد می‌لرزند و صدا ایجاد می‌کنند؛ اما استفاده از نوار درزگیر چسبي با جذب ارتعاشات مانع از لرزش و ایجاد صدا می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که پیچ و مهره در جای خود لق نشده و به تجهیزات آسیب وارد نکند. همچنین، استفاده از نوار درزگیر چسبي در محل اتصال پیچ و مهره به‌شکل قابل توجهی آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد. نوار درزگیر چسبی همچنین، می‌تواند هنگام نصب تصاویر و سایر اشیاء روی سطوح مفید باشد. فروشگاه‌های خرده‌فروشی از نوار فوم با چسب دوطرفه برای آویزان‌کردن تابلوهای فروش و سایر پیام‌هایی که مشتریان باید ببینند استفاده می‌کنند. با این حال، نوار فوم فقط برای اجسام سبک در نظر گرفته نمی‌شود. برخی از این نوارهای چسبی برای آویزان‌کردن وسایل سنگین فوق‌العاده هستند. با کمک نوار درزگیر چسبی می‌توانید آینه‌ها و سایر اجسام سنگین را بدون ترس از افتادن در خانه آویزان کنید. با این حال، کیفیت این فوم‌ها نقش زیادی در دوام و تحمل وزن آنها دارد. اگر قیمت نوار درزگیر چسب دار بسیار کم باشد، این احتمال وجود دارد که کیفیت فوم و یا چسب آن برای تحمل اشیاء سنگین مناسب نباشد. حتما قبل از پرداخت قیمت نوار درزگیر چسب دار و خرید آن، در مورد میزان وزنی که فوم چسبی می‌تواند تحمل کند از فروشنده پرس و جو کرده و یا روی محصول را بخوانید. یکی دیگر از کاربردهای رایج نوار فوم، استفاده به عنوان بالشتک است. نوار فوم را می‌توان برای محافظت، جذب لرزش و میرایی صدا استفاده کرد. همان‌طور که در قسمت پیچ و مهره دیدیم، این فوم‌ها می‌توانند صدا را به خود جذب کنند و مانع از لرزش شوند. این ویژگی، نوار درزگیر چسبي را برای استعمال زیر پایه‌های ماشین لباسشویی و سایر تجهیزاتی که هنگام عملکرد می‌لرزند و صدا تولید می‌کنند، مناسب می‌سازد. کاربرد رایج نوار درزگیر چسبي، که بسیاری از مردم آن را به کار می‌برد، گرفتن درزها یا همان عایق‌کاری است. این نوارها انتخاب بسیار خوبی برای قراردادن در درز پنجره، درب و سایر مکان‌هایی هستند که گرد و غبار، هوای سرد و حتی آب از آن نفوذ می‌کند. سانا عایق مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز نوار درزگیر آلومینیومی را اختیار شما قرار دهد.

 نوار درزگیر چسبی ضد‌آب

 در مورد خاصیت ضد‌آب نوارهای فومی لازم است قبل از خرید کمی تحقیق کنید. قیمت نوار درزگیر چسب دار ضدآب، تفاوت چندانی با قیمت نوار درزگیر چسب دار معمولی ندارد، اما ساختار این دو نوار درزگیر بسیار با هم فرق دارند. توضیح بیشتر این‌که تقریبا همه انواع فوم عایق چسب‌دار تا حدی عایق صدا، لرزش و گرما و سرما محسوب شده و برای مصارف معمول مفید هستند. اما اگر قصد دارید نوار درزگیر چسبی برای مقاصد خاصی مانند گرفتن لرزه و یا ممانعت از عبور رطوبت استفاده کنید، لازم است انواع «سلول بسته» این فوم‌ها -که به آنها ضد آب می‌گویند- را انتخاب نمایید.

 نوار درزگیر سلول بسته با نوار درزگیر سلول‌باز چه تفاوتی دارد؟

 فرق اصلی بین این دو نوع نوار درزگیر فومی چسبی، در روش ساخت آنها است. فوم اصولا به ماده‌ای گفته می‌شود که از تزریق گاز داخل مایع و سپس جامد‌کردن مایعِ حاصل ایجاد شده است. وقتی گاز را وارد مواد پایه نوار درزگیر می‌کنند، تعداد زیادی حباب تشکیل می‌شوند. اگر این حباب‌ها بترکند و دیواره آنها به هم راه پیدا کند، فوم حاصله «سلول باز» نامیده می‌شود. در این فرض نوار درزگیر چسبي، ضد‌آب نیست؛ زیرا مایعات از بین خلل و فرج داخل آن عبور کرده و از یک سمت به سمت دیگر راه می‌یابد. همچنین، این فوم برای گرفتن ضربه ناشی از ارتعاش نیز مناسب نیست. زیرا تحت فشار هوای داخل آن خارج شده و کاملا روی هم می‌خوابد. با این حال، فوم چسب‌دار سلول‌باز همچنان عایق خوبی برای هوا، گرد و غبار، دما و صدا محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای چسباندن اجسام به دیوار هم استفاده کرد. در مقابل فوم سلول باز، فوم سلول بسته قرار دارد. در این فوم‌ها حباب‌های هوا دست نخورده باقی می‌مانند. بنابراین، پس از سرد‌شدن محصول، فوم حاصله حاوی تعداد بسیار زیادی حباب یا همان سلول بسته پر از گاز است که علاوه بر جذب لرزش و فشار، می‌تواند مانع از عبور مایعات از یک سمت به سمت دیگر شود. این فوم‌ها همچنان ضد‌صدا بوده و برای جلوگیری از عبور گرد و خاک، هوا و نشت گرما هم مناسب هستند. قیمت نوار درزگیر چسب دار سلول بسته معمولا تفاوت چندانی با قیمت نوار درزگیر چسب دار سلول باز ندارد. با این حال، کیفیت مواد فوم، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت نوار درزگیر چسب دار دارد. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات به مطالعه نوار درزگیر الاستومری بپردازید.

 انواع نوار درزگیر چسبي

 به غیر از سلول‌باز و سلول‌بسته‌بودن، نوار درزگیر چسبي دسته‌بندی‌های دیگری نیز دارد. رایج‌ترین انواع نوار درزگیر چسبي شامل موارد زیر هستند: 

نوارهای درزگیر عمومی 

اینها گزینه‌های استاندارد نوار درزگیر چسبي هستند که بیشتر برای استفاده در فضای داخلی مناسب هستند. این محصولات معمولا به شکل رول یافت نمی‌شوند، بلکه به شکل نوار و یا مربع‌هایی بریده می‌شوند تا آماده نصب باشند.

 نوارهای درزگیر تخصصی

 این نوارها می‌توانند اجسام سنگین‌تری را به دیوار متصل کنند. وزن قابل تحمل معمولا بر روی بسته‌بندی نوار فومی نوشته شده است.

مطلب پیشنهادی: عایق صنعتی

 نوارهای درزگیر فومی اکریلیک

 نوارهای فوم اکریلیک کمی با نوارهای فوم معمولی متفاوت هستند. آنها دارای لایه‌ای از آکرلیک هستند که فوم را در دماهای بالا و همچنین، در برابر انرژی فرابنفش خورشید مقاوم می‌سازد. به همین دلیل نیز نوار درزگیر چسبي آکرلیک در صنعت خودروسازی -که با دمای زیادی سر و کار دارد- و در صنایع خورشیدی -که محصولات آن در معرض انرژی ماواء بنفش خورشید هستند- کاربرد زیادی دارد. 

 نوارهای VHB 

نوارهای VHB ویژگی‌های جالبی دارند که آنها را از انواعی که قبلاً ذکر کردیم متمایز می‌کند. این نوارها راه حل دائمی تری نسبت به سایر نوارهای ذکر‌شده هستند. فوم‌های چسب‌دار VHB می‌توانند جایگزین بست‌های فلزی مانند پیچ و مهره شوند. آنها همچنین، می‌توانند جایگزین بست‌های فلزی قوی‌تر شوند و حتی در محل جوشکاری استفاده شوند. آنها در مکانیک هوا‌فضا کاربرد دارند و در خانه نیز می‌توان از آنها استفاده کرد.

 قیمت نوار درزگیر چسب دار

 قیمت نوار درزگیر چسب دار وابسته به جنس، ضخامت، پهنا، نوع متریال، کیفیت و سازنده محصول دارد. معمولا قیمت نوار درزگیر چسب دار خارجی بسیار بیشتر از انواع داخلی است. دلیل آن ورود این درزگیرها با قیمت دلار آزاد است. معمولا قیمت نوار درزگیر چسب دار با کیفیت آن ارتباط دارد و کمتر می‌توانید یک فوم چسبدارِ با کیفیت را ارزان بخرید. قیمت نوار درزگیر چسب دار با طول و عرض زیاد از قیمت نوار درزگیر چسب دار با طول و عرض کم بیشتر است. به همین دلیل نیز باید قبل از خرید از متراژ و سایز مورد نیاز خود اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.